Man har bedt mig holde to forelæsninger, den ene om
støbejernsmetallurgi og den anden om kinesisk støbejern. Dette
preprint handler mest om det første, men fortæller hist og her
noget om Kina. Der er helt klart for meget materiale her til en
almindelig forelæsningsgennemgang; i forelæsningerne vil jeg prøve
at give en almen indledning til de to emner. De tilhørere, der
evt. bliver interesseret i disse emner, kan studere preprintet
nærmere og derefter gå videre til nogle afde værker, som er
medtaget i litteraturlisten.
1. Omsmeltning af jern
Andre forelæsere i denne serie har sikkert allerede præsenteret jer
for jern–kulstof diagrammet, figur 1. De
stiplede linier (som viser det stabile jern-grafit system) vender vi
snart tilbage til, lige nu skal vi sepå liquidus-linien AC.
Hvis man vil støbe jern skal man noget højere op end den temperatur,
som liquidus-linien angiver for den pågældende legering. Skal man
støbe rent jern eller stål må man arbejde med temperaturer omkring
1600˚ eller endnu højere. Det er temmelig svært at lave ovne,
digler, og støbeforme, som kan klare en såhøj temperatur, og før
forholdsvis moderne tider har man meget sjældent støbt stål. (Et par
undtagelser kan ses f.eks.i Bronson 1986 og Thomsen 1975: 11, 31–33.
Om støbestål i det 19. årh. seBarraclough 1976: 36–52, somhar nogle
fremragende billeder.)
Hvis man vil støbe jern skal man derfor bruge en legering med
betydeligt merekulstof, end man bryder sig om. Ved 4,3% C er
liquidus-temperaturen 1147˚, og en praktisk støbetemperatur vil
ligge omkring 1200–1250˚. Det er noget højere end nødvendigt i
bronzestøbning, men man kan bruge den samme teknik.
I middelalderen i Europa blev bronze omsmeltet enten i
en digelovn eller i en kupolovn (Kupolofen, cupola
furnace). En bronzekupolovn fra begyndelsen af 1300-tallet er vist
i figur 5. Til jernstøbning har man
en gang imellem brugt digelovn, men fra begyndelsen og langt op i
det 20. århundrede har kupolovnen væretden normale indretning til
omsmeltning af jern. Flammeovnen (Flammofen, air furnace) er den
mest brugte i dag, men brugen af den i jernstøbning var vistnok en
sjældenhed før begyndelsen af dette århundrede.
Appendix 1 giver en beskrivelse af arbejdet ved et dansk
jernstøberi i 1953. Princippet for kupolovnen er vist i figur 2 og forklaret i billedteksten. Tegningen
i figur 3 giver et mere umiddelbart indtryk
af, hvordan arbejdet foregik. En vigtig detalje er manden med det
lange spyd, der åbner og lukker taphullet. Der stilles store krav
til taphullet og dets lukkeindretning. Det bliver udsat for en
meget høj temperatur og et enormt tryk fra flere hundrede kg
flydende jern, men driftsikkerheden skal være meget høj. Det skal
kunne åbnes og lukkes hurtigt og uden komplikationer.
Det er sikkert derfor, at man i nogle små jernstøberier i ældre
tid har brugt en lidt anderledes ovn, en kupolovn uden taphul. Figur 4, som er taget fra Réaumurs værk fra
1722, viser en sådan ovn. Réaumur skriver, at den bruges af
omvandrende jernstøbere (Sisco & Smith 1956: 276), og Otto
Johannsen (1919: 1460) mener, at Réaumur her mener zigøjnere. I appendix 2 har jeg reproduceret en beskrivelse
af jernstøbning hos de skotske zigøjnere ca. 1865, og det fremgår,
at der må have været en vis lighed mellem ovnene. En lignende ovn
er også blevet brugt i Kina (se beskrivelsen i appendix
3), og muligvis også i Centralasien (se den meget korte
notits om jernstøbning i nærheden af Tasjkent, Schwartz 1900:
396–397). En transmission af teknikken fra Kina over Centralasien
og zigøjnerne til Europa er ikke en urimelig tanke, men dog ikke
en nødvendighed – påstanden ville også være meget svær at bevise.
En anden særlig form for kupolovn, brugt i Afghanistan, er
beskrevet af Henrik Bjerresø (1971). Så vidt jeg ved er denne type
ikke behandlet andre steder i litteraturen. Ovnen er interessant
(for ikke at sige besynderlig) på flere punkter, bl.a. stikker
blæstrøret ned gennem ovnens skakt i stedet for ind gennem et hul
i siden. Ovnen fortjener et nærmere studium, men det må vente til
en anden gang.
Det jern, som man omsmelter i kupolovnen, kan være råjern
(Roheisen, pig iron, tackjärn) fra en højovn (Hochofen, blast
furnace, masugn), som normalt indeholder omkring 4% kulstof. Det
kan også være almindeligt smedejern eller stål, som indeholder
langt mindre kulstof: i dette tilfælde sker det, at jernet i ovnen
optager kulstof fra brændslet indtil kulindholdet når så højt op,
at smeltepunktet kommer ned under ovnens temperatur. Det gør man i
dag, og det har men gjort så langt tilbage som den tidligste
overleverede beskrivelse af jernstøbning i Europa, et tysk
håndskrift fra 1454 (Johannsen 1910). (Samme håndskrift beskriver
også omsmeltning i digelovn og støbning direkte fra en lille
højovn.)
I Europa har man siden oldtiden haft både bronzestøberier og
jernsmedjer. Det har således altid været muligt – rent teknisk – at
støbe jern, og teknikken synes også at have været anvendt en gang
imellem, også i meget gammel tid. (Et par eksempler blandt flere kan
ses i Hanemann 1913: 254–255; Brown 1950: 8–9; Olshausen 1915;
Johannsen 1916.) Når man er opmærksom på sagen lægger man en gang
imellem mærke til meget gamle jerngenstande i forskellige museer,
som godt kunne være støbegods; f.eks. en lille etruskisk jernring i
Thorvaldsens Museum i København. —Men man kan aldrig helt sikkert
skelne støbejern fra smedejern uden en metallografisk undersøgelse.
Det var dog først fra omkring år 1400 e.v.t., og da meget
pludseligt, at støbejern fandt en vigtig plads i Europas industri.
Det hænger uden tvivl sammen med to nye (vistnok kinesiske)
opfindelser, krudtet og højovnen. De vigtigste støbejernsgenstande
fra middelalderen er kanonkugler og kanoner. Kanoner blev oftest
støbt direkte fra højovne i stedet for, at råjernet fra højovnen
blev omsmeltet i en kupolovn.
Støbejernets tidligste historie i Europa er indviklet og
fascinerende. Jeg tør ikke sige mere om det her, men kan henvise
til de mange arbejder om dette emne, som er nævnt i
litteraturlisten, specielt Otto Johannsens arbejder.
I Kina var jernets historie meget anderledes. Det var ret sent,
ca. 500 f.v.t., at jern først blev taget i brug, men derefter
skete udviklingen meget hurtigt. Blandt de tidlige
støbejernsgenstande finder man både smedejern og støbejern. Senest
ca. 300 f.v.t. havde jern erstattet bronze som det vigtigste metal
til redskaber og våben. Næsten alle våben var af smedejern, mens
næsten alle redskaber var af støbejern (Wagner 1987a). Figur 17 viser et par eksempler på gamle
kinesiske redskaber af støbejern.
2. Støbeforme
Det flydende jern fra kupolovnen eller højovnen skal selvfølgelig
hældes i en form og størkne som det ønskede emne. Hvis man ser på
støbepraksis verden over vil man se mange meget forskellige typer
støbeform. I Europa er der specielt én type, som har været i brug
siden middelalderen, og som stadig er den mest brugte: sandformen.
Kun det generelle princip kan beskrives her. Sandet blandes med
et bindemiddel, som typisk er ler. (Man har også brugt komøg, men
det afgiver giftige gasarter når det bliver opvarmet til det
flydende jerns temperatur.) En model af det ønskede emne presses i
sandet. Hvis emnet er en simpel flad plade, f.eks. en gravsten
eller en fireback (bagstykket til en åben kamin, se f.eks. Gardner
1898; Madsen 1938; Browne 1967; McCombe 1977), kan man bruge en
åben form: modellen presses i et lag sand på gulvet, og jernet
hældes i aftrykket. Normalt skal støbeformen dog have to, tre,
eller flere dele. Man skal have modeller for begge sider af emnet.
Disse presses i sand i to kasser, én eller flere kerner indsættes
for at give eventuelle hulrum i emnet, kasserne sættes sammen, og
jernet hældes ind gennem en indgang.
Formerens håndværk er meget mere kompliceret og interessant, end
der er skitseret her. Den, der er interesseret i emnet, bør nok
starte med et besøg i et jernstøberi. Hvis man så vil læse noget,
kan Støberibogen (Hoff 1956) anbefales, og en meget god og
grundig kilde for noget ældre støberipraksis er den anonyme
artikelserie “Iron-founding” (1843–44 ). Jeg har også medtaget i
litteraturlisten en hel del andre ældre tekniske afhandlinger om
emnet.
Kanonstøbning var en særlig gren af jernstøberiarbejdet. Om
dette emne er der skrevet fantastisk meget, men jeg anbefaler
først og fremmest Crossley 1975 og Rostoker 1986. Jeg har medtaget
nogle flere værker i bibliografien, og de to forfattere citerer
mange flere. Se også figur 15–16.
3. Gråt og hvidt støbejern
Når man har omsmeltet jern og støbt det i en form, så størkner det
som enten hvidt eller gråt støbejern. Betegnelserne
kommer fra bruddets farve, og farverne er forskellige fordi
mikrostrukturerne er forskellige. Allerede i 1722 skrev Réaumur
meget kompetent om de to former for støbejern og deres egenskaber
(Sisco & Smith 1956: 257–270; se også det lange citat herfra i appendix 4): Hvidt støbejern er nemt at støbe,
meget hårdt, og kan hverken mejsles eller files. Da et støbt emne
næsten altid skal bearbejdes yderligere efter støbningen kan hvidt
støbejern næsten ikke bruges til noget. Gråt støbejern er blødt, og
kan files og mejsles, men man kan ikke styre processen, og man vil
stort set altid komme til at fjerne for meget. Derfor kan det kun
bruges til grove emner såsom gryder og kanoner. Både hvidt og gråt
støbejern er skørt, og kan springe, hvis man f.eks. slår på det med
en hammer.
Forklaringen på ovennævnte vanskeligheder kom senere, med bedre
mikroskoper og en ny forståelse for kulstoffets betydning i jern.
I hvidt støbejern findes jernets kulstofindhold i kemisk
forbindelse med jern i jernkarbid, Fe3C, som man i metallurgisk
forbindelse også kalder cementit. Man kan hurtigt regne
ud, at et hvidt jern med 4 vægt-procent kulstof vil indeholde 60
volumen-procent jernkarbid. Jernkarbid er ekstremt hårdt, hårdere
end kvarts, og det er grunden til, at hvidt støbejern er så hårdt.
Det er også meget skørt, da jernkarbid ikke kan deformeres uden
brud.
I gråt støbejern findes jernets kulstof indhold i form
af mikroskopiske grafitflager. Grafit er meget let (2,22 g/cm3
sammenlignet med 7,87 g/cm3 for jern), og et gråt støbejern med 4
vægt-procent kulstof indeholder op til 13 volumen-procent grafit.
Grafit er omtrent det blødeste mineral, man kender, og derfor
virker de mikroskopiske grafitflager som tomrum, interne revner i
jernet. Det er disse revner, der gør gråt støbejern skørt, og de
bevirker også, at filen og mejslen tager for store stykker fra.
Vi skal snart se på mikrostrukturerne i hvidt og gråt støbejern
(figur 6–14). Først skal vi dog se på, hvorfor
støbejern kan have disse to så forskellige former. Réaumur troede,
at det var jernets indhold af “jord” (“earthy matter” i Sisco
& Smiths oversættelse – jeg har desværre ikke set den franske
originaltekst), der bestemte, om det størknede hvidt eller gråt;
men det forvirrede begreberne, at godstykkelsen også spillede en
rolle. Som han selv nævner, har tyndt gods en større tendens til
at størkne hvidt.
Det har vist sig, at det er samspillet mellem (1)
størkningshastighed og (2) jernets kemiske analyse, der bestemmer,
om jernet størkner hvidt eller gråt.
Lad os nu vende tilbage til figur 1,
jern-kulstof diagrammet. En af de komplikationer, der gør
støbejernsmetallurgi så morsom, er, at der findes både et stabilt og et metastabilt system. De ubrudte linjer viser det
metastabile jern-cementit system, og de stiplede linjer viser det
stabile jern-grafit system. Ved lavt kulstofindhold er det
metastabile system meget stabilt, og det er uhyre sjældent, at man
ser grafit i stål. I støbejern er begge systemer vigtige: hvis
jernet størkner efter det metastabile system bliver det hvidt,
hvis det sker efter det stabile system bliver det gråt.
Hvis jernet størkner langsomt er der større chancer for, at det
følger det stabile system. Det er derfor, at tykt gods er mere
tilbøjeligt til at størkne gråt end tyndt gods.
Desuden har jernets indhold af forskellige legeringselementer en
hel del at sige. Støbejern er aldrig en simpel legering af
jern og kulstof. Der er altid andre legeringselementer med, og de
spiller en stor rolle med hensyn til, hvordan jernet opfører sig.
De vigtigste af disse elementer er silicium, svovl, og mangan (Si,
S, Mn). Silicium gør, at jernet har en større tendens til
at størkne gråt, mens svovl tværtimod giver en større
tendens til at størkne hvidt. Mangan neutraliserer
svovlens virkning ved at gå i forbindelse med den som MnS.
Når man læser den moderne litteratur om støbejern kan man blive
forvirret af, at man stadigvæk, ligesom i Réaumurs tid, taler om
hvide og grå legeringer. Dette på trods af, at man nu ved,
at stort set enhver støbejernslegering kan størkne enten hvidt
eller gråt, alt efter afkølingshastigheden. Når man kalder en
legering for hvid eller grå mener man, at den størkner hvidt eller
gråt i normal støbepraksis, dvs, ved støbning i sandform eller
lignende.
Figurerne 6–13 viser nogle typiske
mikrostrukturer for hvidt og gråt støbejern. Figur
11 viser, hvordan grafitten i gråt støbejern ser ud i tre
dimensioner. I 1953 var det en stor bedrift at udlede denne
3-dimensionelle form udelukkende fra en serie 2-dimensionelle snit
(se også Roll 1928). I dag burde det nærmest være trivielt at
dybætse et stykke gråt støbejern og fotografere grafitten direkte
med SEM (scanning elektronmikroskop); men så vidt jeg ved er det
ikke blevet forsøgt.
Appendix 5, en notits fra ca. 1829, giver et eksempel på, hvor
forvirrende gråt støbejern kunne være i tidlig moderne tid.
En mellemting mellem hvidt og gråt støbejern kaldes meleret støbejern (Mottled cast iron). Her ligger noget af kulstoffet som
grafit og noget af det i kombination med jern i jernkarbid. Det er
ikke en struktur, som man normalt ønsker.
Gråt støbejern er et udmærket materiale, som bruges til utallige
formål. Langt den største del af alt det støbejern, der produceres i
verden, er gråt. Hvidt støbejern bruges i nogle sammenhænge, hvor
hårdhed og slidstyrke er vigtige; og desuden til støbeemner, som
bagefter skal varmebehandles og blive til tempergods (se afsnit 4).
(Det skal også lige noteres som et kuriosum, at hvidt støbejern
med meget lavt silicium- og fosfor-indhold blev kaldt, i England i
lidt ældre tid, "tough pig". Ifølge Morton & Wingrove (1970:
25), "these irons were sufficiently tough in the cast condition to
permit their use for such items as hammers and anvils, hence the
name . . ." Andre metallurger har overfor mig affejet denne
forklaring med, at hvidt støbejern ikke kan være sejt; navnet
kommer ifølge disse fra, at man kan lave et sejt smedejern ved
friskning af sådant råjern. Det ville ikke være særlig svært at
afprøve, hvordan Si- og P-indholdet påvirker et hvidt støbejerns
slagstyrke, målt efter charpy-metoden.)
3.1. Hvidt støbejern
De læsere, som har studeret bronzens metallurgi, vil vide, hvad dendritter er, og hvad et eutektikum er. For andre kan jeg her kun
forklare disse ting meget kort; hvis du ikke forstår det følgende
skal du ikke tro, at det er din egen skyld.
Når en metalsmelte størkner, begynder størkningen normalt med en
vækst af "træer" (græsk dendros), som kaldes dendritter
(se figur 14). I figur 6,
som viser mikrostrukturen i et stykke hvidt støbejern, kan man med
lidt god vilje se, at perlitten har denne træform; det kræver
noget fantasi, da man her kun ser et 2-dimensionelt snit gennem en
kompliceret 3-dimensionel struktur. Dendritter dannes, når
afkøling af en smelte bringer den ind i et område på
fasediagrammet som ACE i figur 1, hvor en
fast fase er i ligevægt med en smelte.
(I dette afsnit om hvidt støbejern er vi kun interesseret i det
metastabile jern-cementit system, og vi ser helt bort fra de
stiplede linier i figur 1.)
Et eutektikum er den mikrostruktur, der dannes ved afkøling af
en smelte gennem et punkt som C i figur 1,
hvor et område med én smeltefase direkte møder et område med to
faste faser; i dette tilfælde austenit og cementit i området FESK.
Når en jernsmelte med 4,3% kulstof køles ned gennem den eutektiske
temperatur, 1147˚, skal hele smelten på én gang størkne og
dele sig op i de to faste faser. Den mikrostruktur af austenit og
cementit, som er resultatet af denne process, hedder ledeburit.
Den kan ses, igen kun i et 2- dimensionelt snit, imellem
dendritterne i figur 6.
(Bemærk nu den videre komplikation, at strukturen ændrer sig
igen. Efter størkningen fortsætter jernets afkøling. Ved den
eutektoide temperatur, 723˚, omdannes austenitten til perlit, som
består af ferrit og cementit i en struktur, som er så finkornet,
at den normalt næsten ikke kan skelnes i mikroskopet. I figur 6 er perlitten bare sort, og man skal
tænke sig til, at også den har en struktur.)
De læsere, som er vant til at arbejde med fasediagrammer, kan
prøve den opgave, at forklare strukturen i figur 6 udfra figur 1. Man starter ved et punkt, der
repræsenterer en jernsmelte med 3,8 % kulstof ved en temperatur over
1200˚. Smelten afkøles gennem liquidus-linien ind i området ACE, og
ved ca. 1200˚ begynder dendritterne at vokse. Dendritterne har kun
ca. 1,8% C, og derfor øges smeltens kulstofindhold. Ved en
temperatur lige over 1147˚ har vi 22% austenitdendritter med 2,06% C
og 78% smelte med 4,3% C. Nu omdannes smelten til jernets eutektiske
struktur, ledeburit, og jernet består nu af austenit og cementit.
Austenitten findes både i dendritterne, som er forholdsvis store, og
i mindre stykker spredt rundt i ledeburitten.
Hvad der sker under den videre afkøling mellem 1147˚ og 723˚ er
afhængig af afkølingshastigheden. I dette tilfælde er emnet en
tynd plade, støbt i en kold stålform, og derfor er afkølingen
usædvanligt hurtig. Derfor sker der i dette tilfælde meget lidt
mellem 1147˚ og 723˚, men med en langsommere afkøling vil man
forvente, at austenitten opgiver noget af sit kulstof indhold,
under dannelsen af endnu mere cementit, således at
ligevægtstilstanden opnås.
I alle tilfælde har vi, ved en temperatur lige over 723˚, en
struktur, der består af (a) cementit og (b) austenit med et
kulstof indhold mellem 0,80% og 2,06%. Ved 723˚ omdannes denne
austenit til perlit.
3.2. Gråt støbejern
Figur 7 viser et ferritisk gråt
støbejern med flagegrafit: det vil sige, at grundmassen er
rent jern, stort set uden kulstof; at alt kulstoffet ligger i
grafitten; og at grafitten har form af flager, som rekonstrueret i figur 11.
Figur 8 viser så et perlitisk gråt
støbejern med flagegrafit. Her ligger noget af kulstoffet i
grundmassen, som har et kulindhold på ca. 0,8%.
Grundmassen i et gråt støbejern er således et udmærket
materiale, rent jern eller stål med kulstofindholdet normalt
mellem 0 og 0,8%. Dette materiale svækkes af grafitten, og man
finder sig i denne svækkelse fordi det høje kulstof indhold giver
en økonomisk lav smeltetemperatur. Hvor alvorlig denne svækkelse
bliver, bestemmes af grafittens form. Der findes en matematisk
teori for stresskoncentration, der kan forklare, hvor meget en
bestemt grafitform svækker jernet; jeg prøver ikke at gøre rede
for teorien her, men henviser til J. E. Gordons udmærkede
populariseringer (1976; 1978). Det væsentligste resultat er, at
afrundede grafitformer svækker jernet mindre end skarpe former.
Figurerne 7–13 viser nogle af de mulige
grafitformer. Nogle af dem er gode, nogle dårlige. En stor del af
udfordringen i støbejernsmetallurgien er at gøre grafitten så
harmløs som mulig ved at sørge for, at den ligger i jernet i en
passende form; og at gøre dette på en så billig måde som muligt.
Arbejdet er meget mere empirisk, end man er vant til at se i
moderne teknisk forskning. Grafittens form påvirkes først og
fremmest af legeringens kemiske indhold, men også af sådanne
faktorer som støbetemperaturen, tiden i smeltet tilstand inden
støbningen, formsandets fugtindhold, og mange flere faktorer – dog
ikke månens fase eller støbemesterens familieliv.
Den teoretisk bedste (dvs. mindst skadelige) form for grafit er
kugleformen, og englænderen H. Morrogh har (sidst i l940’erne)
fundet en jernlegering, som størkner gråt med grafitten i
kugleform. Dette jern kaldes SG-jern, efter Sfærulitisk Grafit (på engelsk ser man udtrykkene SG-iron, ductile cast
iron, og nodular cast iron). Figur 12 viser
mikrostrukturen; kuglerne kan bedre fornemmes i figur
13, et SEM-billede af et brud i SG-jern. Læg specielt mærke
til, at kuglerne er ca. lige store. Udfra det 2-dimensionelle snit
i figur 12 kunne man forledes til at tro, at
størrelsen varierer kraftigt, men det er blot fordi kuglerne
skæres i forskellige afstand fra centrum.
SG-jern er næsten så godt som stål. Det er et virkelig godt
materiale, hvis største problem er, at det indeholder to dyre
legereringselementer, magnesium og cerium (Mg, Ce).
Historien om denne legerings opfindelse fortæller noget om
støbejernsmetallurgiens empiriske arbejdsmetode. Morrogh havde
observeret enkelte grafitkugler i gråt støbejern, som ellers havde
flagegrafit. Ved ren inspiration bestemte han, at dette måtte
skyldes et sporelement i jernet. (Elementet måtte formodes at være
tilstede i en så lille mængde, at det ikke ville vise sig ved en
almindelig kemisk analyse.) Hvis man tilsatte jernet mere af samme
element kunne man måske få al grafitten til at ligge i kugleform. Og så begyndte han en empirisk gennemgang af den periodiske
tabel. Hvert element blev prøvet. Da han kom til magnesium
manglede tilfældigvis dette element i lagerrummet, han hoppede
over det, og det var først, da han kom til cerium, at han fik
jackpot. Det har vist sig, at både magnesium og cerium kan bruges
som tilsætning for at få kuglegrafit, og man bruger normalt begge
to i moderne SG-jern legeringer.
(Denne historie har mig bekendt ikke været publiceret før, og
det er heller ikke sikkert, at den er helt korrekt. Jeg hørte den
i Beijing fra Prof. Ke Jun (T. Ko), som arbejdede sammen med
Morrogh i Birmingham i 1950'erne.)
Igen kan de læsere, som er vant til at arbejde med
fasediagrammer, prøve at forklare strukturen i et gråt støbejern
udfra jern–kulstof diagrammet, figur 1.
Sæt nu, at vi har at gøre med det samme jern, som er vist
hvidstøbt i figur 6, og som blev diskuteret i
afsnit 3.1. Det har 3,8% kulstof.
Jernet starter som smelte, og under afkølingen møder det
liquidus-linien ved ca. 1200˚. Ligesom før vokser
austenitdendritter, og smeltens kulstofindhold øges. Ved 1153˚
består jernet af 20% austenit med 2,03% C og 80% smelte med 4,25%
C. I forrige eksempel (afsnit 3.1) skete der ikke noget ved denne
temperatur men først 6˚ lavere, ved 1147˚, hvor smelten omdannedes
til ledeburit (austenit + cementit). Denne gang forestiller vi os,
at afkølingen er tilstrækkelig langsom til, at det stabile
jern–grafit system kan spille en rolle. Ved 1153˚ omdannes smelten
så til en struktur, som består af de to faste faser austenit og
grafit. Hvordan denne struktur ser ud, er som nævnt afhængig af et
utal af faktorer, som vi ikke kan gå ind i her.
Lige under 1153˚ består jernet af 1,8% grafit og 98,2% austenit
med 2,06% C. Afkølingen fortsætter, stadig tilstrækkelig langsomt
til, at ligevægt holdes. Austenitten udskiller kulstof og
grafitten vokser. Lige over 738˚ består jernet af 3,1% grafit og
96,9% austenit med 0,69% C. Hvis afkølingen stadig er så langsom,
at ligevægt holdes, omdannes nu austenitten til ferrit og grafit.
(Normalt vil denne omdannelse ikke resultere i en særlig eutektoid
struktur, analog med perlit; grafitten lægger sig bare til den
grafit, som allerede er til stede.) Efter denne sidste omdannelse
består jernet af 3,8% grafit og 96,2% ferrit med ca. 0 kulstof; en
typisk struktur kan ses i figur 7.
En anden mulighed ved 738˚ er, at afkølingen nu er så hurtig, at
temperaturen når ned til 723˚ før austenitten omdannes til ferrit
+ grafit. I så fald vil austenitten omdannes til perlit som i
eksemplet figur 8.
4. Tempergods
Figur 17 viser et par redskaber, som er blevet
fundet i en gammel kinesisk kobbermine. De kan dateres til perioden
mellem 1. årh. f.v.t. og 2. årh. e.v.t. De er lavet af træ og
støbejern, og man kan se, hvorledes der er blevet hamret på dem.
Hvordan har støbejernet kunnet klare det? En metallografisk
undersøgelse har vist, at det drejer sig om tempergods (Temperguss, malleable cast iron, aducergods).
Hvis man varmebehandler et hvidstøbt emne ved en høj temperatur
i lang tid (f.eks. 900–1000˚ i flere døgn) bliver det blødere,
sejere, og stærkere. Et støbejernsemne, som har været igennem
denne behandling, kaldes tempergods. I de fleste anvendelser er
det et bedre materiale end gråt støbejern, og før de sidste
årtiers fremskridt var det den bedste form for støbejern, som man
kendte.
Den tekniske forklaring på, hvorfor denne varmebehandling giver
støbejern bedre mekaniske egenskaber, skal gives sidst i dette
afsnit. Først har jeg en del at sige om processens historie.
I nogle bøger om teknikhistorie kan man læse, at tempergods blev
opfundet af Réaumur i 1722, og at det første temperstøberi var The
Lucas Works i Dronfield, Derbyshire, som blev etableret i 1804 og
nedrevet i 1972. Historien er mere kompliceret. Réaumur gjorde de
første systematiske videnskabelige forsøg med temperprocessen, men
han skrev meget klart, at han ikke havde opfundet den (Sisco &
Smith 1956: 268–270). Processen blev faktisk patenteret i England
af Prince Rupert (Rupprecht von der Pfalz, 1619–1682) i 1670
(patent nr. 161 for året 1670, ". . . prepareing and softening all
cast or melted iron, soe that it may be filed & wrought as
forged iron is . . ."). Specifikationen for dette patent mangler i
dag, men en lille bog fra 1682, Närrische Weisheit und Weise
Narrheit, af alkymisten Johan Joachim Becher (1635–1682),
fortæller om Prince Ruperts patent og giver tilstrækkelig mange
detaljer til, at der ikke er tvivl om, at det drejer sig om
tempergods (Vogel 1918: 1101–1104).
Processen blev igen patenteret af Samuel Lucas, grundlæggeren af
ovennævnte Lucas Works, i 1804 (Schubert 1957: 270–271); men der
er god grund til at tro, at den allerede var i brug i England
flere årtier før dette. Otto Vogel (1919: 1618–1619) citerer flere
kilder, der synes at bevise dette; og der er også noget
arkæologisk materiale, der indicerer det samme. Den ene af Vogels
kilder, svenskeren Gustaf Brolings rejsebeskrivelse fra 1799, er
reproduceret her i appendix 6. Broling er,
for at sige det mildt, ikke imponeret af bestik og barberknive af
støbejern; og en anden af Vogels kilder omtaler engelske
barberknive, som er produceret "to sell, not to shave". Man har
åbenbart meget længe set tempergods som noget billigt skidt, og
hos John Percy (1864) skinner det igennem, at temperprocessen så
langt senere ikke helt har overvundet dette dårlige ry.
Men tempergods var så meget billigere end smedejern og stål at
man blev ved med at bruge det. Åbenbart lærte man i løbet af det
19. århundrede at holde bedre kontrol med processen, således at
kvaliteten blev højere og mere ensartet. Figur
18 viser nogle produkter fra et temperstøberi i Californien
i 1884. De er helt klart billige erstatninger for ting, som ellers
blev lavet af smede; det ville være interessant at vide, hvor godt
de duede.
Sandsynligvis nåede produktionen af tempergods, målt som procent
af al jernproduktion, et højdepunkt sent i det 19. århundrede,
hvorefter fremskridtet indenfor stålproduktion, og den senere
opfindelse af SG-jern, gradvist har indsnævret tempergodsets
anvendelsesområde. Det er dog stadig et vigtigt materiale, og
verdensproduktionen er noget i retning af en million tons per år.
Man bruger det til et utal af småting, såsom rørfittings, nøgler,
forskellige cykeldele, m.m.m.
I Norden var der i 1930 seks temperstøberier, ét i Danmark og
fem i Sverige (Schüz & Stotz 1930: 369–370). De var:
M. P. Allerups Efterfølgere, Odense
P. A. Larssons Gjuteri & Aduceringsverk, Eskilstuna
Norrahammars Bruk, Norrahammar
Limhamns Aduceringsverk, Malmö
AB Järnforädling, Helleforsnäs
Överums Bruk, Överum
Allerups Jernstøberi lukkede for nogle år siden. Jeg har ingen
informationer om de andre temperstøberier.
Der findes ingen samlet fremstilling af tempergodsets historie i
Europa, og jeg har her blot skitseret et par interessante punkter.
For den, der kunne tænke sig at gå videre med emnet, vil jeg først
og fremmest anbefale Otto Vogels artikelserie, “Lose Blätter aus
der Geschichte des Eisens” (1917–1919). George C. Davis (1898) og
René Deprez (1930) beskriver lidt af den tekniske udvikling i hhv.
USA og Belgien. Der er desværre næsten ikke skrevet noget om
tempergodsets udvikling i England, hvor det fik sin egentlige
start; Vogel gjorde hvad han kunne, men han skrev i en tid, da det
ikke var nemt for en tysker at skrive om England.
Arkæologer og metallurger i Kina har i de sidste 20–30 år
opdaget, og grundigt dokumenteret, at tempergods faktisk blev
opfundet i Kina for mere end 2000 år siden. Redskaberne i figur 17 er blot et par eksempler ud af
hundreder af tempergodsgenstande, der sikkert går tilbage til det 3.
årh. f.v.t., muligvis endnu længere tilbage.
De kinesiske arkæologer mener, at man holdt op med at bruge
tempergods i Kina omkring det 6. årh. e.v.t. Det kan være, at det
især var fordi varmebehandlingen krævede for meget brændsel i det
efterhånden træfattige Kina.
I Japan har man længere op i tiden brugt en traditionel
temperprocess for at blødgøre tepotter af støbejern, således at de
kan indskæres med et mønster. En beskrivelse fra 1886 af den
japanske process er reproduceret i appendix 7,
og teksten i appendix 8, fra Emanuel
Swedenborgs De ferro, viser, at man i Europa har hørt om
den japanske process så tidligt som i 1734. Jeg ved ikke, hvad
Swedenborgs kilde for denne oplysning har været; det er ikke
Rumph, som nævnes i teksten i en anden forbindelse.
Nu skal vi til den tekniske forklaring for temperprocessen. Som
nævnt bliver et hvidstøbt emne varmebehandlet ved en høj temperatur
i flere døgn, og denne varmebehandling gør jernet blødere, sejere,
og stærkere. Hvordan går det til?
Der er to kemiske processer, som kan være involveret, afkulning (dekarburisering) og grafitisering. Hvis det primært
drejer sig om afkulning taler man om hvidkernet (eller
europæisk) tempergods; hvis det primært drejer sig om
grafitisering, er det sortkernet (eller amerikansk)
tempergods. (De tilsvarende engelske ord er whiteheart og
blackheart.)
Princippet bag sortkernet tempergods er, at den lange
varmebehandling gør, at cementitten i det hvide støbejern
nedbrydes til jern og grafit (Fe3C 3Fe + C), dvs, jernet går over til det
stabile jern–grafit system. Den grafit, der derved udskilles, har
form af noduler (eller aggregater), som vist i figur
19. Det er en rundere form end flagerne i gråt støbejern, og
derfor er grafitten mindre skadelig for jernets mekaniske
egenskaber.
For at hindre, at jernet bliver brændt under den lange
varmebehandling, pakker man normalt de støbte emner ind i
glødepotter (annealing pots) med et neutralt pakkemiddel, f.eks.
sand eller slagger.
Den temperatur, som man bruger i varmebehandlingen af sortkernet
tempergods, plejer i moderne praksis at ligge omkring 950˚. I lidt
ældre praksis (se f.eks. Schwartz 1922) har man brugt lavere
temperaturer, f.eks. 800–850˚. Det gjorde det nødvendigt at
varmebehandle i længere tid, men man mente, at det gav grafit med
en mere kompakt form og derved et stærkere jern.
Det var så den ene mulighed: at få kulstoffet til at udskille
sig som grafit i en bedre form end i gråt støbejern. Man kan også fjerne kulstoffet, og det er princippet bag hvidkernet tempergods.
For at fjerne kulstoffet fra et støbejernsemne skal man
varmebehandle det i en lettere oxiderende atmosfære, således at
kulstoffet i jernet bliver oxideret ved overfladen, men jernet
ikke bliver oxideret. En praktisk måde at gøre dette på er at
pakke de støbte emner i glødepotter sammen med jernoxid, enten
jernmalm eller glødeskal. Under varmebehandlingen bliver kulstof f
et i jernet oxideret og jernoxiden reduceret, bl.a. ved følgende
reaktioner:
C + CO2 2CO
Fe2O3 + CO 2FeO
+CO2
Afbrændingen af kulstoffet sker kun ved jernets overflade.
Kulstof f et længere inde skal diffundere ud til overfladen, og
det er en meget langsom process. Diffusionshastigheden stiger
eksponentielt med temperaturen, og derfor bruger man meget høje
temperaturer, f.eks. 1060˚. Det er oppe i nærheden af jernets
smeltepunkt, og der kan være fare for, at emnet ikke holder sin
form. Det er også dyrt i brændsel og i slid på ovnen.
Strukturen i hvidkernet tempergods er oftest som i figur 20, med en helt dekarburiseret overflade
og en gradvis stigning i jernets kulindhold med dybden.
5. Litteraturliste
I denne liste er medtaget de værker, som citeres i teksten, og
derudover en hel del flere værker, som jeg har set og vurderet som
relevante for et studium over støbejernets og tempergodsets historie
i Europa og Kina. For at undgå misforståelser skal jeg straks og
uden mindste skamfølelse indrømme, at jeg ikke har læst hvert ord af
hvert eneste af disse mange værker. Der findes også mange andre
væsentlige værker, som jeg endnu ikke selv har set og derfor ikke
har turdet tage med her.
Akerlind, G. A. 1907
"Manufacture of malleable iron", The foundry, May
1907, 154-158. ("Read before the Scandinavian Technical Society,
Chicago.")
Allen, A. R. 1848
"The cast iron plow", Scientific American, 3.22: 171.
Angus, H. T. 1976
Cast iron: Physical and engineering properties. 2nd
ed., London: Butterworth.
Balestier, J. 1850
"Chinese mode of repairing cracked or broken vessels of cast
iron", pp. 406-409 in Report of the Commissioner of Patents
for the year 1850, Part I: Arts and manufactures,
Washington, D.C., U.S.A.: Office of Printers to the House of
Representatives, 1851.
Banks, George 1861
"Chinese guns", Illustrated London news, 6 April 1861,
38 (no. 1082), p. 325.
"Malleable iron and steel from cast iron", Scientific
American, 12 Feb. 1853, 8.22: 174. (Kort omtale af fransk
patent).
Beck, Ludwig 1910
"Urkundliches zur Geschichte der Eisengiesseri ", Beiträge
zur Geschichte der Technik und Industrie (Berlin), 2:
83-89.
Beck, Ludwig 1925
"Geschichte der Eisen und Stahlgiesserei", S. 8-36 in C.
Geiger (hrsg.): Handbuch der Eisen und Stahlgiesserei.
Berlin: Springer.
Bernstein, Jeffrey 1954
"Modern production of whiteheart malleable iron", Foundry
trade journal, 97: 169-178.
Bjerresø, Henrik 1971
"Jernstøberier i Afghanistan", Jordens folk, 7.4:
167-175.
Blackmore, H. L. 1976
The armouries of the Tower of London. I: Ordnance.
London: H.M.S.O.
Blakiston, J. 1970
"Jamaican castings, old and new", Foundry trade journal,
14 May 1970, 128.14: 831-833.
Bornstein, Hyman & Bolton, J. W. 1939
"Cast iron", pp. 617-640 in Metals handbook.
Cleveland, Ohio: American Society for Metals.
Broling, Gustaf 1811-1817
Anteckningar under en resa i England åren 1797, 1798, och
1799. 3 bd., Stockholm: på Bruks Societetens anmodan
utgifne.
Bronson, Bennet 1986
"The making and selling of Wootz, a crucible steel of India", Archeomaterials, 1.1: 13-51.
Brown, T. Burton 1950
"Ancient mining and metallurgy committee, second report: Iron
objects from Azarbaijan", Man, 50: 7-9; correction by H.
Frankfort, 50: 100.
Browne, P. J. 1967
"Sussex firebacks: History of an early application of cast
iron", Foundry trade journal, 27 July 1967, 123:
109-111.
Burgston, Clyde & Bolton, J. W. 1926
"Dissect properties of Chinese casting", The foundry,
May 1, 1926, 355, 358.
"Chinese iron foundries and rice pan casting", by T.I.B., Chemical
news, July 25, 1884, 40-41.
Clunas, Craig 1984
Chinese export watercolours. London: Victoria and
Albert Museum, Far Eastern series.
Cooper, C. L.; Gordon, R. B.; & Merrick, H. V. 1982
"Archaeological evidence of metallurgical innovation at the
Eli Whitney Armory", Journal of the Society for Industrial
Archaeology, 8: 1-12.
Crossley, D. W. 1975
"Cannon-manufacture at Pippingford, Sussex: The excavation of
two iron furnaces of c. 1717", Post-medieval archaeology,
9: 1-37 + Plates 1-10 + unnumbered fold-out plate.
Davies-Shiel, M. 1969
"Excavation at Stony Hazel, High Furnace, Lake District,
1968-1969; an interim report", Bulletin of the Mistorical
Metallurgy Group, 4.1: 28-32.
Davis, George C. 1898
"Malleable cast iron: Its early history in the United States", Journal of the American Foundrymen's Association, 5:
263-281.
Deprez, René 1930
"Contribution à l'histoire de la fonderie de malléable au Pays
de Liége", pp. 105-112 dans Congrès Internationale de
Fonderie, Liége, 23-28 juin 1930. Hasselt: Association
Technique de Fonderie de Belgique.
Dien, Albert E.; Riegel, Jeffrey K.; & Price, Nancy T.
1985
Chinese archaeological abstracts, vol. 2-4 (Monumenta
archaeologica, vol. 9-11). 3 vols., Los Angeles: Institute
of Archaeology, University of California.
Doat, Robert & Evrard, René 1951
"Three centuries of cast iron metallurgy", American
foundryman, Aug. 1951, 58-60.
[Eaton, H. K. ] 1860
"A new process for making malleable iron", Chemical news,
1.26: 311-312. (Omtale af Eatons patent.)
Engel, Niels 1944
Lidt om Staal og Støbejern. København: Danmarks
Tekniske Højskole.
Epstein, S. M. 1981
"A coffin nail from the slave cemetery at Catoctin, Maryland", MASCA journal, 1.7: 208-210.
"Reducing cast iron to steel by carbonic acid", Scientific
American, 19 Jan. 1865, N.S. 12.2: 24. (Kort omtale af et
foredrag.)
Foster, F. A. 1919
"Chinese iron foundries", American machinist, 51.8:
345-352.
Foster, Frank A. 1926a
"Ancient Chinese excelled in making delicate art castings", The
foundry, Feb. 1, 1926, 130-134.
Foster, Frank A. 1926b
"Ancient methods prevail in central China", The foundry,
March 15, 1926, 220-224.
Gale, W. K. V. 1956
"Early ironfounding in the Midlands", Transactions of the
Newcomen Society (London), 28: 225-231.
Gale, W. K. V. 1977
Iron and steel (Historic industrial scenes).
Buxton, Derbys: Moorland.
Gardner, J. Starkie 1898
"Iron casting in the Weald", Achaeologia: Or,
Miscellaneous tracts relating to antiquity (London), 2nd
ser., 6: 133-164.
Gibson, Susan L. 1976
[Seven articles en the history of foundrywork in the United
States], Foundry, 104.1: 34-40; 104.2: 78-82; 104.3:
110-114; 104.4: 203-208; 104.5: 108-115; 104.6: 164-170; 104.7:
84-88.
Gilbert, G. N. J. 1954
"The ductility of whiteheart malleable iron", Research
report no. 377, from the Journal of research and development
of the British Cast Iron Research Association, Feb. 1954.
13 pp.
"Glüh- und Packmittel für Temperguss" 1938
Giessereipraxis, 59.23/24: 226-229.
Gordon, J. E. 1976
The new science of strong materialas: Or, why you don't
fall through the floor. 2nd ed., Penguin Books.
Gordon, J. E. 1978
Structures: Or, why things don't fall down. Penguin
Books.
Guédras, M. 1927-1928
"La fonte malléable", Le revue de fonderie moderne, 25
mars 1927, 30-32; 10 avril, 58-61; 25 juin, 185-190; 10 juillet,
210-213; 25 sept., 375-376; 10 nov., 443-447; 10 janv. 1928,
7-14; 25 janv., 27-29.
Guilmartin, John F. 1982
"The cannon of the Batavia and the Sacramento: early modern
cannon founding reconsidered", The international journal of
nautical archaeology and underwater exploration, 11.2:
133-144.
Guilmartin, John F. 1983
"The guns of the Santissimo Sacramento", Technology and
culture (Chicago), 24.4: 559-601.
Hall, A. R. 1952
Ballistics in the seventeenth century: A study in the
relations of science and war with reference principally to
England. Cambridge: at the University Press.
Hall, Bert 1983
"Cast iron in late medieval Europe: a re-examination", CIM
bulletin (Canadian Institute of Mining and Metallurgy),
July 1983, 76 (no. 855), 86-91.
Hancock, P.F. 1954
"Annealing of malleable iron: Recent developments in
industrial heat-treatment practice", Iron and coal trades
review, Aug. 20, 1954, 459-465.
Hanemann, H. 1913
"Metallographische Untersuchung einiger altkeltischer und
antiker Eisenfunde", Internationale Zeitschrift für
Metallographie, 4: 248-256.
Hanemann, Heinrich & Schrader, Angelica 1936
Atlas metallographicus: Eine Lichtbildsammlung für die
technische Metallographie. Band II: Gusseisen.
Berlin: Verlag von Gebrüder Borntraeger.
Hanemann, Heinrich & Schrader, Angelica 1939
"Die Gefügeumvandlungen beim Glühen von Gusseisen", Archiv
für das Eisenhüttenwesen, 12.12: 603-606.
Hansen, Max 1958
Constitution of binary alloys, 2nd ed., New
York/Toronto/London: McGraw-Hill.
Hernandez, Abelardo 1967
"Analysis of survey on heat treatment practices used for
annealing ferritic malleable castings", Transactions of the
American Foundrymen's Society, 75: 605-610.
Hoff, Ove (red.) 1956
Støberibogen. Bd. 2: Fagbog for jern-, stål- og
metalstøbere. 4. udg., København.
Hoover, Herbert Clark & Hoover, Lou Henry (trs.) 1912
Georgius Agricola: De re metalllica. London: The Mining
Magazine. Repr. New York: Dover, XXXX
Hommel, Rudolf P. 1937
China at work: An illustrated record of the primitive
industries of China's masses, whose life is toil, and thus an
account of Chinese civilization. New York: John Day; facs.
repr. Cambridge, Mass.: M.I.T. Press.
Hua Jueming 1982
"Han Wei gao qiangdu zhutie de tantao" (Støbejern med høj
styrke fra Han og Wei perioderne), Ziran kexue shi yanjiu ("Studies in the history of natural sciences"), 1.1: 1-20 + pl.
1-2.
Huard, P. & Wong, M. 1966
"Les enquêtes françaises sur la science et la technologie
chinoises au XVIIIe siècle", Bulletin de l'École Française
d'Extrême-Orient, 53.1: 137-226.
Hughes, Ian 1985
"Alloy cast irons: The development from 1900 to 1950", Historical
metallurgy:
Journal of the Historical Metallurgy Society, 19.1: 90-96.
"Iron-founding" 1843-1844
Journal of the Franklin Institute (Philadelphia), 6.1:
56-62; 6.2: 116-124; 6.3: 191-197; 6.4: 269-275; 7.3: 188-196;
7.4: 246-253. ("From the Glasgow Pract. Mech. & Eng. Mag.")
Illustrated catalogue of malleable iron castings (no.
1) 1884
San Francisco: The California Iron and Steel Co. [Set på
Bancroft Library, University of California, Berkeley,
California, U.S.A.]
Irresberger, C. 1916
"Chinesische Kochpfannen mit ausserordentlich geringer
Wandstärke", Stahl und Eisen, 36.13: 319-320.
James, Charles 1900
"On the annealing of white cast iron", Journal of the
Franklin Institute (Philadelphia), l50.3: 227-235.
Jenkins, Rhys 1917
"Links in the history of engineering, 1: The beginnings of
iron founding in England", The engineer, 7 Dec. 1917,
493.
Johannsen, Ebbe 1980
Kakkelovn og jernovn: Boligens opvarmning i Danmark gennem
tiderne. Kbh.: Nyt Nordisk.
Johannsen, Ebbe 1982
Danske antikviteter af støbejern og andet gammelt støbegods.
København: Nyt Nordisk.
Johannsen, Otto 1910
"Eine Anleitung zum Eisenguss vom Jahre 1454 (Eine Beitrag zur
Geschichte des Eisens)", Stahl und Eisen, 30.32:
1373-1376.
Johannsen, Otto 1911-1917
"Die Quellen zur Geschichte des Eisengusses im Mittelalter und
in der neueren Zeit bis zum Jahre 1530", Archiv für die
Geschichte der Naturwissenschaften und der Technik (Leipzig),
1911, 3: 365-394; 1914, 5: 127-141; 1917, 8: 66-81.
Johannsen, Otto 1912
"Der Ursprung des Hochofens und der Eisengiesserei: Zwei
schwierige Fragen aus der Geschichte des Eisens", Korrespondenzblatt
das Gesamtvereins der Deutschen Geschichts- und
Altertumsvereine, 60.3/4 126-129.
Johannsen, Otto 1913
"Die Bedeutung der Bronzekupolöfen für die Geschichte des
Eisengusses", Stahl und Eisen, 33.26: 1061-1063.
Johannsen, Otto 1916a
"Einige technische Bemerkungen zu Otto Olshausens Aufsatz über
Eisen im Altertum", Praehistorische Zeitschrift, 8:
165-168. [Cf. Olshausen 1915. ]
Johannsen, Otte 1916b
"Chinesische Kochpfannen mit ausserordentlich geringer
Wandstärke", Stahl und Eisen, 36: 417.
Johannsen, Otto 1919
"Die Erfindung der Eisengusstechnik", Stahl und Eisen,
39.48: 1457-1466; 39.52: 1625-l629.
Johannsen, Otto 1942
"Alter chinesischer Eisenguss", Stahl und Eisen,
62.37: 783-784.
Johannsen, Otto 1947
"Probleme der älteren Geschichte des Eisens", Forschungen
und Fortschritte, 21/23.4/5/6: 40-43.
Johannsen, Otto 1953
Geschichte des Eisens. 3. Aufl. Düsseldorf: Verlag
Stahleisen.
Johnson, J. S. 1915
"Recent developments in cast-iron manufacture", Journal of
the Franklin Institute (Philadelphia), 179.1: 59-93;
179.2: 171-213.
"Sulphur in cast iron", Engineering and mining journal,
2 Oct. 1893, 56.17: 424-426.
Kreuzpointer, Paul 1900
"Riddles wrought in iron and steel", Journal of the
Franklin Institute (Philadelphia), 149.5: 321-353;
discussion 150.5: 329-355; 150.6: 460-472.
Larsen, Vald. 1955
Metaller og metallegeringer. 2: Jern og stål.
København: Valdemar Larsens Metalværk. [Historisk fremstilling,
en smule forvirret.]
Ledebur, A. 1884
"Ueber Giessereiroheisen", (Glaser's) Annalen für Gewerbe
und Bauwesen (Berlin), 15: 41-44.
Ledebur, A. 1885
"Ueber das Cupolofenschmelzen in alter und neuer Zeit", Stahl
und Eisen, 5.3: 121-130 + Blatt VII.
Lohse, U. 1910
"Die geschichtliche Entwicklung der Eisengiesserei seit Beginn
des 19. Jahrhunderts", Beiträge zur Geschichte der Technik
und Industrie (Berlin), 2: 90-147.
Lu Da 1965
"Die uralte Technik der Eisenherstellung in China", kinesisk
og tysk tekst, s. 63-72 i Vita pro ferro: Festschrift für
Robert Durrer zum 75. Geburtstag am 18. November 1965.
Schaffhausen.
Madsen, Th. 1938
"Fra Støberiets Barndom", Støberiet, 15.4: 40-42.
Maréchal, Jean R. 1955
"Evolution de la fabrication de la fonte en Europe et ses
relations avec la méthode wallon d'affinage", Techniques et
civilisations, 4.4: 129-143.
"Production of short cycle malleable iron", Transactions
of the American Foundrymen's Society, 46: 697-712.
Merchant, Harish D. 1961
"Solidification, structure, and properties of gray iron", Foundry,
Nov. 1961, 80-87.
Metals handbook 1939
Cleveland, Ohio: American Society for Metals.
Moldenke, Richard 1903
"Malleable cast iron", The foundry, Dec. 1903,
163-167.
Morrogh, H. & Oldfield, W. 1959
"Solidification of grey cast iron", Iron & stee1,
Sept. 1959, 431-434; Oct. 1959, 479-482.
Morton, G. R. & Wingrove, Joyce 1970
"The charcoal finery and chafery forge", Bulletin of the
Historical Metallurgy Group, 5.1: 24-28.
Nechtelberger, Erich 1977
Gusseisenwerkstoffe: Eigenschaften unlegierter und
niedriglegierter Gusseisen mit Lamellengraphit / Kugelgraphit
/ Vermiculargraphit im Temperaturbereich bis 500˚ C. Teil 3:
Bildband. Berlin: Schiele & Schön.
Needham, Joseph 1958
The development of iron and steel technology in China (Second Dickinson Memorial Lecture to the Newcomen Society,
1956). London: The Newcomen Society.
Nicholson, O. P. & McDonnell, J. G. 1981
"A study of some l8th century cast iron ammunition", Revue
d'archéometrie, Supplément 1981, 203-206.
"Origin of malleable iron and patent leather" 1850
Scientific American, 3 Aug. 1850, 5.46: 368. ("From the
Newark Advertiser"; handler om opfinderen Seth Boyden.)
Parry, V. J. 1970
"Materials of war in the Ottoman Empire", pp. 219-229 in M. S.
Cook (ed.): Studies in the economic history of the Middle
East. London.
Pearson, C. 1972
"Cannon survive 200 years under the sea", Foundry trade
journal, 2 March 1972, 307-310.
Percy, John 1861
Metallurgy: The art of extracting metals from their ores,
and adapting them to various purposes of manufacture.
[Vol. 1:] Fuel: fire-clays; copper; zinc; brass; etc. London: John Murray. Repr. in 2 pts., Eindhoven: De
Archaeologische Pers Nederland, n.d. (ca. 1985).
Percy, John 1864
Metallurgy. . . [Vol. 2:] Iron; steel. London:
John Murray. Repr. in 3 pts., Eindhoven: De Archaeologische Pers
Nederland, n.d. (ca. 1983).
Pinel, Maurice L.; Read, Thomas T.; & Wright, Thomas A.
1938
"Composition and microstructure of ancient iron castings", Transactions
of
the American Institute of Mining and Metallurgical Engineers,
131: 174-194. ("Issued as T.P. 882 in Metals Technology,
January, 1938.")
Pisek, Fr. 1951
"Un manuscrit en langue tchèque provenant de la seconde moitié
du XVIe siècle sur 1'art de la fonderie", Techniques et
civilisations, 2.7: 11-20.
Raven, J. J. 1907
The bells of England. 2nd ed., London: Methuen. (1st
cd. 1906).
Rehder, J. E. 1945
"Annealing malleable iron: Principles and practice, special
processes, annealing cycles", Canadian metals and
metallurgical industries, 8.6: 29-34.
Rein, J. J. 1881-1886
Japan nach Eigener Reisen und Studien: Im Auftrage der
Königliche Preussischen Regierung dargestellt. Bd. 1: Natur
und Volk des Mikadoreiches, 1881. Bd. 2: Land- und
Forstwirtschaft, Industrie und Handel, 1886. Leipzig:
Wilhelm Engelmann.
Rein, J. J. 1889
The industries of Japan: Together with an account of its
agriculture, forestry, arts, and commerce. London: Hodder
and Stoughton.
Rindholt, Svend 1953
Morsø Støbegods i Hundrede Aar. Tegninger af Harald
Hansen. Nykøbing Mors: Morsø Jernstøberi.
Roll, Franz 1928
"Die Raumform des Graphits", Giesserei, 15.51:
1270-1274.
Rostoker, William 1986
"Troubles with cast iron cannon", Archeomaterials,
1.1: 69-90.
Rostoker, William 1987
"White cast iron as a weapon and tool material", Archeomaterials,
1.2: 145-148.
Rostoker, William; Bronson, Bennet; & Dvorak, James 1984
"The cast-iron bells of China", Technology and culture (Chicago),
25.4:
750-767.
Rott, Carl 1881
"Die Fabrikation des schmiedbaren und Tempergusses", Der
praktische Maschinen-Constructeur: Zeitschrift für Maschinen-
und Mühlenbauer, Ingenieure und Fabrikanten, 40.18:
344-346; 40.19: 366-368.
Rydberg, Sven 1951
Svenska studieresor till England under Frihetstiden (Lychnos-bibliotek,
12). With a summary in English. Uppsala: Almqvist & Wiksell.
(Kap. 5, "Bergsmän", s. 139-201.)
Samuels, L. E. 1980
"The metallography of cast iron relics from the bark
Endeavour", Metallography, 13: 345-355.
Sauveur, Albert 1920
The metallography and heat treatment of iron and steel.
2nd ed. Cambridge, Mass.: Sauveur & Boylston.
Schenck, H. R. 1903
"Analysis of cast iron from Catoctin, Maryland", MASCA
journal, 4.2: 107-111.
Schmidt, Hans & Dickmann, Herbert 1958
Bronze- und Eisenguss: Bilder aus dem Werden der
Giessentechnik. Ein Bericht über die historische Sonderschau
der Internationalen Giessereifachmesse 1956. Düsseldorf.
Schneidewind, Richard 1950
"A summary of the quantitative effects of some factors on the
annealing of white cast iron", Transactions of the American
Foundrymen's Society, 58: 202-207.
Schubert, H. R. 1957
History of the British iron and steel industry: From c. 450
B.C. to A.D. 1775. London: Routledge & Kegan Paul.
Schüz, E. & Stotz, R. 1930
Der Temperguss: Ein Handbuch für den Praktiker und
Studierenden. Berlin: Springer.
Schwartz, Franz 1900
Turkestan, die Wiege der indogermanischen Völker. Nach
fünfzehnjährigem Aufenthalt in Turkestan dargestellt.
Freiburg im Breisgau: Herdersche Verlagshandlung.
Schwartz, H. A. 1922
American malleable cast iron. Cleveland, Ohio: Penton.
Schwartz, Harry A. 1950
Foundry science: Fundamentals underlying foundry practice.
New York.
Simpson, B. L. 1948
Development of the metal castings industry. Chicago.
Simson, Walter 1865
A history of the gipsies: With specimens of the Gipsy
language. London: Sampson Low, Son, and Narston.
Sisco, Anneliese Grünhaldt & Smith, Cyril Stanley (trs.)
1956
Réaumur's Memoirs on steel and iron: & translation from
the original printed in 1722. Chicago: University of
Chicago Press.
Sjögren, Hj. (overs.) 1923
Mineralriket, av Emanuel Swedenborg: Om järnet och de i
Europa vanligast vedertagna järnframställningssätten...
Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Smith, C. S. 1968a
"The early history of casting, molds, and the science of
solidification", pp. 3-51 in Metal transformations: Informal
proceedings of the 2nd Buhl International Conference on
materials. Pittsburgh, Pa., 1966. New York.
Smith, Cyril Stanley (ed.) 1968b
Sources for the history of the science of steel 1532-1786.
Cambridge, Mass. & London: Society for the History of
Technology & M.I.T. Press.
Smith, Cyril Stanley & Gnudi, Martha Teach (trs.) 1942
The Pirotechnia of Vanoccio Biringuccio. Publ. by
American Institute of Mining and Metallurgical Engineers. Repr.
Cambridge, Mass.: M.I.T. Press, 1966.
Smith, G. J. 1966
"Folk-art under-foot: Coal-hole covers become part of the
annals of l9th. c. popular-art", Foundry trade journal,
12 Dec. 1966, 141: 790-791.
Strickland, (Mr.) 1826
"On softening cast iron", The Franklin journal and
American mechanics' magazine, 2.3: 184-185. ("Extract from
the reports of Mr. Strickland (just published)". Kilden er ikke
angivet.)
Sun, E-tu Zen & Sun, Shiou-chuan (trs.) 1966
T'ien-kung k'ai-wu: Chinese technology in the seventeenth
century, by Sung Ying-hsing. University Park,
Pennsylvania, & London: Pennsylvania State University Press.
Swedenborg, Emanuel 1734
Regnum subterraneum sive minerale. (Bd. 2:) De
ferro, deque modis liquationum ferri per Europam passim in
usum receptis . . . Dresdæ et Lipsiæ: sumptibus Friderici
Hekelii. [Svensk oversættelse Sjögren 1923; fransk oversættelse
Swedenborg 1762.]
Swedenborg, Emanuel 1762
Traité du fer, par M. Swedemborg; trad. du Latin par M.
Bouchu. (Description des arts et métiers: Art des forges et
fourneaux à fer, par M. le Marquis de Courtivron et par M.
Bouchu, 4ème section). [Paris: Guerin et Delatour]. [Réimp.
Genève: Slatkine Reprints, 1984].
Symposium on graphitization of white cast iron [1947]
Chicago: American Foundrymen's Association, Technical
Development Program.
Terekhova, N. N. 1974
"Cast-iron production technology of the Mongols in the Middle
Ages", British Library Lending Division: Translating
programme, RTS 9206, issued Sept. 1974. Original:
"Tekhnologiya chugunoliteinogo proizvodstva u drevnikh
mongolov", Sovetskaya arkheologiya, 1974.1: 69-78.
Terhune, R. H. 1871
"Malleable cast iron", Transactions of the American
Institute of Mining Engineers, 1: 233-239.
Thomsen, Robert 1975
Et meget mærkeligt metal: En beretning fra jernets barndom.
Varde: Varde Staalværk.
Touceda, Enrique 1922
"Making malleable castings", The foundry, July 15,
1922, 588-593; Aug. 1, 622-626, 631; Aug. 15, 676-680.
("Abstracted from the exchange paper presented at the Birmingham
conference of the Institution of British Foundrymen, June,
1922")
Treadwell, D. 1829
"Observations on the use of cast iron, &c.", Journal
of the Franklin Institute, 3.2: 107-111. ("From the Boston
Journal of Science.")
Tylecote, R. F. 1976
A history of metallurgy. London: The Metals Society.
Tylecote, R. F. 1981
"Comparison between Western and Eastern metallurgical
techniques as deduced from traditional Japanese and Chinese
illustrations", Bulletin of the Metals Museum (Kinzoku
Hakubutsukan kiyo), 6: 1-14. [Publ. by the Metals Museum
of the Japan Institute of Metals, Sendai, Japan.]
Vargö, Lars 1979
"Några äldre japanska verktyg", Orientaliska studier (Stockholm), 24/25: 64-73.
Vogel, Otto 1917-1919
"Lose blätter aus der Geschichte des Eisens", Stahl und
Eisen, 1917, 37.17: 400-404; 37.22: 521-526; 37.26:
610-615; 37.29: 665-669; 37.31: 710-713; 37.33: 752-758; 37.50:
1136-1142; 37.51: 1162-1167 + Tafel 30; 1918, 38.9: 165-169;
38.13: 262-267; 38.48: 1101-1105; 38.52: 1210-1215; 1919, 39.52:
1617-1620; 1920, 40.26: 869-872. I-III, IX, X: "Zur Geschichte
des Giessereiwesens"; IV-VIII: "Die Anfänge der Metallographie";
XI-XIV: "Zur Geschichte der Tempergiesserei".
Vogel, Otto 1930
"Eisenkunstguss im fernen Osten", Die Giesserei (Düsseldorf), 17.23: 553-558.
Wagner, Donald B. 1984a
"Some traditional Chinese iron-production techniques practiced
in the 20th century", Journal of the Historical Metallurgy
Society, 18.2: 95-104.
Wagner, Donald B. [1984b]
"Toward the reconstruction of ancient Chinese techniques for
the production of malleable cast iron", paper submitted to the
Third International Conference on the History of Chinese
Science, Beijing, 20-25 August 1984. Forthcoming in the
conference proceedings.
Wagner, Donald B. 1985
Dabieshan: Traditional Chinese iron-production techniques
practised in southern Henan in the twentieth century (Scandinavian
institute of Asian Studies monograph series, no. 52).
London & Malmö: Curzon Press.
Wagner, Donald B. 1986
"Ancient Chinese copper smelting, sixth century B.C.: Recent
excavations and simulation experiments", Journal of the
Historical Metallurgy Society, 20.1: 1-16. Extensive
errata list forthcoming in 21.1.
Wagner, Donald B. [1987a]
"Swords and ploughshares, ironmasters and officials: Iron in
China in the third century B.C.", forthcoming in Leif Littrup,
ed., Analecta Hafniensia: Copenhagen studies on East Asia.
London & Malmö: Curzon Press.
Wagner, Donald B. [1987b]
"The dating of the Chu graves of Changsha: The earliest iron
artifacts in China?", forthcoming in Acta Orientalia (Copenhagen).
Weill, Adrienne R. 1957
"Exemple d'analyses comparées sur des objets en fer de Chine
(époque Han) et d'Étrurie", Revue de métallurgie, 14.4:
270-276.
Wertime, Theodore A. 1961
The coming of the age of steel. Leiden: Brill.
Wieser, P. F. (a.o.) 1967
Mechanism of graphite formation in iron-carbon-silicon
alloys. Cleveland, Ohio: Malleable Founders Society.
Witt, Torben 1980
Aalborg og fabrikkerne - byvækst i 1890-erne (Aalborg-bogen, 1979-80). Aalborg: Selskabet for Aalborgs
Historie, i samarbejde med Aalborgs Historiske Museum.
Figurer
Figur 1. Jern-kulstof systemet (Hansen
1958: 354). De stiplede linier viser det stabile jern-grafit system. (alpha) betyder
ferrit, (gamma)
betyder austenit.
Figur 2. En moderne kupolovn
(Bornstein & Bolton 1939: 617). Man charger brændsel (her koks, i gamle dage trakul), jern (råjern og skrot), og
et flusmiddel (kalk) gennem døren øverst, og blæser luft ind
gennem blæstrøret nederst til højre. Brændslet brænder og smelter
jernet, som tappes ud gennem taphullet nederst til venstre.
Figur 3. Kupolovn ved “De Smithske”s
jernstøberi i Aalborg, formentlig i 1890’erne (E. Johannsen 1982:
12, efter Witt 1980: 21).
Figur4. Lille kupolovn
uden taphul beskrevet af Réaumur i 1722 (Sisco & Smith 1956, pl.
13). Ovnen (til venstre) består af en digel nederst og ovenpå denne
en aftagelig skakt. Betjeningen er som for en almindelig kupolovn
(figur 2 og 3), men i stedet for at tappe det flydende jern gennem
et taphul fjerner man skakten og hælder jernet fra diglen (til
højre).
Figur 5. Et panel i
“Klokkestøbervinduet”, fra det 14. århundrede, i domkirken i York,
England (Raven 1907, overfor s. 74). Bronze omsmeltes i kupolovnen
(som er tegnet for småt) og løber fra taphullet ud i støbeformen.
Jeg følger her Otto Johannsens fortolkning (1919: 1460); R. F.
Tylecote (1977:71) giver en anden fortolkning, som ikke synes
atkunne holde når man sammenligner dette panel med de to andre
paneler i sammevindue (Raven 1907, resp. frontispiece og overfor s.
72).
Figur 6. Hvidt støbejern med 3,8% C
og 0,19% Si, støbt i en stålform som en 2,1 mm tyk plade. Ætset med
nital. Forstørrelse: venstre 25x, højre 750x. De sorte områder er
perlit, de hvide cementit. Transformerede austenitdendritter +
ledeburit.
Figur 7. Ferritisk gråt støbejern,
ætset (med nital?), x100 (Sauveur 1920: 368). Analysen er ikke
oplyst, den er sandsynligvis ca. 4% C, 2% Si. De sorte områder
ergrafit, de hvide ferrit.
Figur 8. Perlitisk gråt støbejern,
ætset med pikral, x66 (Angus 1976:16). Analysen er ikke oplyst. De
sorte områder er grafit, de grå perlit.
Figur 9. Tegninger, der viser
forskellige muligheder for grafittens form i gråt støbejern (Angus
1976: 9).
Figur 10. Gråt støbejern med
vermikulær (ormeagtig) grafit (Nechtelberger 1977, Bild 4a). Ætset,
x260. De sorte områder er grafit, de hvide er ferrit.
Figur 11. Rekonstruktioner af
grafittens form i gråt støbejern. Øverst: efter Merchant 1961: 82.
Nederst: efter Morrogh & Oldfield 1959: 433. I begge tilfælde
stammer billederne oprindeligt fra en russisk artikel af Bunin,
Malinochka, og Federova (Liteinoe proizvodstvo, 1953, 4).
Figur 12. Støbejern med sfærulitisk
grafit (“SG-jern”), ætset, x ca. 260 (Nechtelberger 1977, Bild 3a).
De sorte områder er grafit, de hvide ferrit.
Figur 13. SEM-fotografi af en
brudflade i SG-jern (Nechtelberger 1977, Bild 3b). Samme jern som i
figur 12. Forstørrelsen er ikke oplyst, den er sandsynligvis ca.
x260.
Figur 14. Et stykke støbejern, med
dendritiske krystaller. Fra en essay skrevet af Pierre C. Grignon i
1773 eller 1774 (Smith 1968b: 163).
Figur 15. Kinesiske kanoner, taget
som krigsbytte af englænderne under Den Anden Opiumskrig, 1860 .
(Banks 1861; he1e artiklen er reproduceret her.)
Figur 16. Fire tegninger af den
kinesiske kunstner “Yu-qua” i Guangzhou (Canton), ca. 1840
(Bibliothèque Nationale, Paris; se Huard & Wong 1966).
Figur 17. To redskaber fundet i den
gamle kinesiske kobbermine ved Tonglüshan i Daye, Hubei (Hua Jueming
1982, pl. 1.2).
Figur 18. En side fra et katalog
over tempergodsprodukter fra California Iron and Steel Company, 1884
(Illustrated catalogue 1884: 15).
Appendix 1. Beskrivelse af arbejdet ved
Morsø Jernstøberi, Rindholt 1953: 22—24.
Appendix 2. Beskrivelse af
jernstøbning blandt zigøjnere i Scotland, Simson 1865: 234-235.
Appendix 3. Beskrivelse af arbejdet
ved et kinesisk jernstøberi, formentlig på landet udenfor Guangzhou
(Canton). The American manufacturer, 3. feb. 1899, s. 125.
Appendix 4. Réaumurs diskussion af
hvidt og gråt støbejern, 1722. Oversættelse Sisco & Smith 1956:
262-264.
Appendix 5. Notits fra Journal
of the Franklin Institute (Philadelphia), 1829, 3.1: 78,
åbenbart citeret fra et engelsk tidsskrift.
Appendix 6. Notits om tempergods i
England i 1799. Broling 1817, 3:207-208.
Appendix 7. Beskrivelse af en
japansk temperprocess. Tysk orig. Rein 1886: 518-520; oversættelse
Rein 1889: 434-435.